MEN pracuje nad projektem dotyczącym m.in. zmian na maturze
Informacja o przygotowywaniu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw została opublikowana w piątek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Obok ustawy o systemie oświaty znowelizowane mają być też ustawy: ustawa Prawo oświatowe i ustawa o systemie informacji oświatowej.
Podano, że planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to trzeci kwartał 2024 r.
Zgodnie z przygotowywanym projektem przedłużony na lata szkolne 2024/2025 i 2025/2026 ma być okres, kiedy do zdania matury nie jest konieczne uzyskanie minimum 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego.
Aby zdać maturę maturzysta musi uzyskać minimum 30 proc. punktów z pisemnych egzaminów na poziomie podstawowym: z języka polskiego, z matematyki oraz języka obcego nowożytnego oraz dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego. Maturzysta musi też przystąpić do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym z tzw. przedmiotu do wyboru lub przedmiotu dodatkowego. Chętni mogą przystąpić maksymalnie jeszcze do pięciu egzaminów na poziomie rozszerzonym. W przypadku egzaminów na poziomie rozszerzonym obecnie nie ma progu zaliczeniowego. Zgodnie w obowiązującymi przepisami miało się to zmienić od nowego roku szkolnego, jeśli chodzi o jeden wskazany przez maturzystę przedmiot.
W przygotowywanym projekcie proponuje się wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów.
Obecnie egzaminatorzy-weryfikatorzy funkcjonują jako "zwykli" egzaminatorzy i tak też są wynagradzani. Według MEN, konieczne jest również wprowadzenie operatora pracowni informatycznej jako osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowni komputerowej do przeprowadzenia części pisemnej i części praktycznej (dokumentacja przy komputerze) egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu maturalnego z informatyki.
Resort edukacji chce też przesądzenia w przepisach o możliwości wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego na egzaminie maturalnym jako przedmiotu obowiązkowego, niezależnie od tego, którego języka absolwent uczył się w szkole.
Proponuje także zobowiązanie absolwentów oddziałów i szkół dwujęzycznych do przystępowania do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego, jako przedmiotu dodatkowego na poziomie dwujęzycznym – z tego języka obcego, którego uczyli się w szkole na poziomie dwujęzycznym.
W projekcie maja znaleźć się zapisy umożliwiające większą cyfryzację egzaminów zawodowych, ujednolicenie przepisów dotyczących sposobu przekazywania informacji o unieważnieniu egzaminu, skrócenie terminu umożliwiającego dokonanie wglądu do prac egzaminacyjnych na egzaminie zawodowym, rozszerzające zakres przesłanek umożliwiających skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów.
Przygotowywany projekt zawierać ma również m.in. zapisy dotyczące dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
Podręczniki typu repetycyjnego (repetytoria), których celem jest powtarzanie i utrwalanie treści nauczania, z ukierunkowaniem na wykonywanie zadań typu egzaminacyjnego mają być wyłączone z procesu dopuszczenia do użytku szkolnego.
Wprowadzony ma być wymóg graficzny oznaczenia w podręcznikach treści wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danych zajęć na danym etapie edukacyjnym. Nałożony ma być na wydawców także obowiązek zamieszczenia w internecie cyfrowych odzwierciedleń dopuszczonych do użytku szkolnego przed 1 stycznia 2020 r. podręczników w postaci papierowej – przy ich kolejnym niezmienionym wydaniu. Obecnie taki wymóg dotyczy tylko podręczników dopuszczonych po 1 stycznia 2020 r. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka